راه های مقابله با دلزدگی و فرسودگی ناشی از دیابت

10دسامبر 2019 - زندگی با دیابت- به خصوص اگر تحت درمان با انسولین باشید-، شغلی بی پایان است که اگر به اشتباه انجام شود، می تواند تهدید کننده ی زندگی باشد. یک مطالعه جدید می گوید: استرس روزانه و ثابت می تواند منجر به "فرسودگی و دلزدگی از دیابت" شود.

افراد دیابتی که فرسودگی دیابت را تجربه می کنند، از نظر روانی و جسمی خسته شده و احساس می کنند که علاقه ای برای ادامه ی مراقبت از خود و رسیدگی به بیماری خود ندارند. محققان می گویند: فرسودگی دیابت می تواند ساعت ها یا روزها و گاهی اوقات هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد.

دکتر فلیشیا هیل بریگز، رئیس سابق مراقبت های بهداشتی و آموزش انجمن دیابت آمریکا توضیح داد: "دیابت به عنوان یک بیماری، منحصر به فرد است زیرا خود مدیریتی این بیماری نیاز به فعالیت مداوم و انرژی ذهنی و جسمی فراوان دارد."

دکتر هیل بریگز گفت: شما باید دارو مصرف كنید، قند خون خود را بررسی كنید، غذای سالم بپزید، خوردنی های سالم را انتخاب کنید، حتماً فعالیت بدنی كافی انجام دهید و حتماً همه آن موارد را متعادل نگه دارید.وی زندگی با دیابت را به دویدن در ماراتن تشبیه کرد: حتی بهترین مربیان و نخبه ترین ورزشکار گاهی اوقات در پایان یک مسابقه طولانی فرو می ریزند. شما به مرحله ای می رسید که دیگر نمی توانید کاری انجام دهید تا زمانی که یک قدم به عقب بروید و استراحت کرده و خود را نوسازی کنید.

این مطالعه ی جدید، به سرپرستی محقق Samereh Abdoli  از دانشگاه تنسی، شامل مصاحبه با 11 زن و هفت مرد (سن متوسط: 38 سال) مبتلا به دیابت نوع 1 بود. هفت نفر از آنها گفتند که در حال حاضر فرسودگی دیابت را در خود احساس می کنند و همه ی آنها گفتند که طی یک سال گذشته آن تجربه کرده اند. یک زن 36 ساله گفت: این خسته کننده است که دائماً از خود مراقبت کنید و از همه چیزهایی که می خورید، و در مورد هر کار یا حرکتی که انجام می دهید، نگران باشید. یک زن 22 ساله با ابراز این احساسات گفت: شما همیشه از نظر جسمی خسته هستید، و احساس پیری و فرسودگی می کنید.

علاوه بر خستگی، این مطالعه سایر موارد زیر را شناسایی کرد:

• جدایی: بیماران احساس جدا شدن از هویت خود به عنوان یک فرد مبتلا به دیابت، از مراقبت از خود و سیستم های پشتیبانی را توصیف کردند. یک مرد 42 ساله گفت: من نمی خواهم به دیابت فکر کنم و دیگر نمی خواهم دیابتی باشم. یک زن 51 ساله گفت: من به اندازه کافی از بیماری خود مراقبت کرده ام؛ ترجیح می دهم با نتیجه ی بیماری مقابله کنم

• سایر عوامل دخیل در فرسودگی: محققان به عواملی مانند بار مداوم مراقبت از خود و عدم دستیابی به اهدافی مانند سطح قند خون بهینه اشاره کردند. یک مرد 31 ساله گفت: وقتی که اتفاقات دیگری در جریان است، باید در تمام روز قند خونم را آزمایش کنم؟ باید همیشه نگران دیابت خود باشم درحالیکه چیزهای دیگری هستند که باید برای آنها نگران باشم. بیدار شدن از خواب در نیمه شب؟ افت قند خون در مواقعی که ناخوشایند است؟ این اتفاق بارها و بارها می افتد و من فکر می کنم فرسودگی را تجربه می کنم.

• راهکارهای بهبودی: شرکت کنندگان راهکارهایی را برای جلوگیری یا غلبه بر فرسودگی دیابت گزارش دادند، از جمله حمایت از طرف دوستان، خانواده یا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و تلاش برای حفظ نگرش مثبت. یک زن 42 ساله گفت: من با فرسودگی دیابت از طریق یادآوری چیزهای مثبت و آنچه بدست آورده و در زندگی دارم، مقابله می کنم. من می بینم که دخترم بزرگ شده است، من هنوز می توانم کار می کنم و تمریناتی را که دوست دارم انجام می دهم، کارهای جدیدی را یاد می گیرم و انجام می دهم. ... ، من می گویم باید بخاطر آنچه بدست آورده ایم سپاسگزار باشیم.

بکی لوئیس روانشناس کودک و نوجوان در بیمارستان کودکان Hassenfeld در NYU Langone در شهر نیویورک که در این تحقیقات دخیل نبود، گفت: فرسودگی تقریبا غیرقابل اجتناب است. شما نخواسته اید که به دیابت مبتلا شوید، بعضی اوقات از کنترل شما خارج است. این خیلی سخت است که همه به شما می گویند چه کاری انجام دهید و چه کاری را انجام ندهید.

او گفت: اگر مردم بتوانند پریشانی که پیش از فرسودگی دیابت پیش می آید را تشخیص دهند و قبل از بروز فرسودگی با پزشک معالج خود مشورت کنند، بسیار خوب است. یک رژیم ساده تر ممکن است به آنها کمک زیادی کند. شاید یک فرد عزیز بتواند به شما یادآوری کند که قند خون خود را چک کند (یا از یادآوری مکرر آن دست بردارد). لوئیس گفت، گفتگو با افراد در سیستم پشتیبانی نیز واقعاً می تواند کمک کند.

دکتر هیل بریگز گفت: بهتر است محتاط باشید، سعی کنید از قبل برنامه ریزی کنید که چگونه می توانید با فرسودگی دیابت مقابله کنید، آیا می خواهید یک هفته پمپ انسولین خود را خاموش کنید و به جای آن انسولین را تزریق کنید؟ آیا می خواهید آن غذایی را بخورید که هرگز به خودتان اجازه نداده اید که آن را امتحان کنید؟ یا چند روز کنترل قند خون خود را چندان سختگیرانه انجام ندهید؟

هیل بریگز از بیماران خواست که در کارهایی که بنظرشان گناه برای کنترل بیماریشان بنظر می رسد، سهل بگیرند. وی گفت: احساس گناه خود را آرام کنید. به خود اجازه دهید کمی پا را از روی پدال کنترل بیماری بردارید. این غیرممکن است که تمام وقت کامل و بی نقص برای کنترل بیماری خود رفتار کنید.

این مطالعه در شماره ماه دسامبر American Journal of Nursing منتشر شد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-12-diabetes-burnout-real-cope.html